És convenient l’autopràctica?

Fer ioga on sigui quan sigui

Els meus alumnes saben que jo els proposo només una classe a la setmana, que no faig packs per poder anar a classe cada dia ni dos dies per setmana. Això és així perquè crec profundament en l’autopràctica. El meu primer professor, Josep Ribes, m’hi va insistir molt, i entenc perfectament per què.

Recordo les meves resistències: que no tinc temps, que no tinc lloc, que no sé si ho faig bé… Totes aquestes excuses han quedat totalment invalidades amb els anys: el temps es troba quan la pràctica t’agrada, quan és nutritiva, quan notes que et va bé; pel que fa a no tenir prou lloc, jo m’he trobat fent ioga en els llocs més inversemblants: en habitacions petites d’albergs remots, en terrats o passadissos d’hotels, al mig del camp, en ple bosc…; i pel que fa al dubte de si ho faig bé, quan practiques posant consciència a les sensacions, tens claríssim si ho fas bé o si no.

El meu primer professor, igual que els altres que vaig tenir, m’ensenyaven una seqüència de postures. I així feia jo la meva autopràctica fins que vaig conèixer el mètode desenvolupat per Godfrey Devereux, http://www.dynamicyoga.com. Des d’aleshores, l’enfoc que faig del ioga és per connectar amb les necessitats diàries personals i íntimes, no per fer una taula de postures suposadament aptes per a tothom i guiades des de fora per algú amb tota la bona intenció que no sap què et passa ni com estàs.

L'autopràctica de ioga t'acompanya sempre

Assistir a una classe a la setmana té diferents beneficis:

  • Coneixes com fer les accions que fan que la teva pràctica sigui segura, que eviten que et lesionis.
  • Aprens postures noves, de manera que tinguis un ventall ampli on triar per adaptar-les al teu dia a dia.
  • Pots provar postures que et permetin descobrir els límits reals del teu cos i respectar-los.
  • Adquireixes trucs per escoltar el cos, per identificar sensacions i per respondre-hi adequadament.
  • Hi pots plantejar dubtes que t’hagin sorgit o comentar experiències que hagis tingut.
  • Et sents formant part d’un grup compromès amb el mateix que tu, amb alguns interessos semblants als teus.
  • La professora et pot corregir en cas que no facis bé alguna cosa.

En canvi, practicar exclusivament en un centre, sota la guia d’algú extern, té algun desavantatge:

  • Et trobes fent una pràctica que potser no és adequada per a tu. O que potser no s’ajusta al que et convé en aquest moment.
  • Has d’estar disponible en l’horari de la classe cada setmana, i t’ha de resultar fàcil arribar al centre on es fan les classes.
  • No pots proporcionar al cos el que necessita. De vegades tens molta energia, i quan et dirigeixes a l’estoreta et surten uns moviments enèrgics, ràpids. Altres vegades tens necessitat de fer una pràctica suau i subtil. Algun dia et pots trobar que comences d’una manera i, de mica en mica, et va canviant l’estat i vols adaptar-te a aquesta nova sensació. 
  • Et perds l’ocasió de conèixer-te, d’explorar qui ets, d’aprofundir en com estàs.
Fer ioga on sigui quan sigui

Pot ser que un dia només tinguis un quart d’hora per practicar; si has d’anar a un centre, no et dona temps i, per tant, no hi vas i no practiques. I això pot anar passant setmana rere setmana. En canvi, si t’acostumes a practicar a casa, en un quart d’hora pots fer algun moviment que necessitis per trobar-te millor; o un dia de festa et pots dedicar a explorar el que et vingui de gust durant l’estona que vulguis, fins que el cos et digui prou.

Avantatges de l’autopràctica:

  • És flexible: s’adapta a l’estona que tens i al moment del dia que et convingui.
  • És gratis!
  • No t’has de desplaçar: estalvies temps.
  • T’acompanya vagis on vagis: quan estàs de viatge, temporades que has d’estar fora…
  • T’acostumes a escoltar el cos i a respectar-lo.

Fer ioga a casa és completament diferent de quan et guien. D’entrada sembla que ha de costar més, però amb el temps trobes els beneficis de passar una estona amb tu. De mica en mica vas descobrint que és una manera d’aprofundir en qui ets, de coneixe’t, d’acceptar-te. Això comporta que guanyes confiança en tu i en la intel·ligència del cos.  

La profunditat del ioga es manifesta quan descobreixes que pots practicar pel teu compte. Aleshores és quan realment trobes la intimitat amb tu, quan aprens a cuidar-te i a respectar-te, quan et dediques completament a tu durant una estona.

Molt sovint, el que penses sobre com hauries de fer ioga és el que t’impedeix confiar en tu i fer-ne. 

I per acabar. pensa que un quart d’hora o 20 minuts unes quantes vegades per setmana, compten més que no pas una hora i mitja en una classe col·lectiva un parell de vegades al mes

2 thoughts on “És convenient l’autopràctica?”

  1. Montse Rosell

    M’agradaria rebre una gravació gratuita sobre la respiració.
    Vaig assistir a l’últim taller de meditació que vas fer a casa d’espiritualitat.

    1. Montse, crec que t’havia respost. Ara repassava la web i he vist el teu comentari. Però ja et dic que crec que t’havia respost.
      Salutacions.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *